• Pneumatika
  • Kompresszor-léghálózat-légszerszám
  • Vákuumtechnika
  • Pneumatika hengerek
  • Pneumatikus gépépítő elemek
  • Szelepszigetek
  • Hevederes szállítópályák
  • Láncos szállítópályák
  • Görgős szállítópályák
  • Célgéptervezés és gyártás
  • Pneumatikus levegőelőkészítők
  • Célgéptervezés és gyártás
  • Célgéptervezés és gyártás
  • Pneumatika- és iparitömlők
  • Célgéptervezés és gyártás
  • Gyártósor technológia tervezés
  • Ipari automatizálás, gyártócella építés
  • Hengergyártás
  • CNC marás
  • GAMM gépépítő elemek

Nyomásszabályzás vagy fojtás?

Nyomásszabályzás vagy fojtás?

PROBLÉMA:

Gyakran keverik össze a pneumatikus rendszerek szabályozásánál a két leggyakrabban használt módszert. Ezért úgy gondoltuk rövid, egyszerű útmutatást adunk e területen. Miért fontos e két paraméter szabályozása egy egyszerű pneumatikus rendszerben is? Milyen hatásuk van más paraméterekre?

TÉNYEK:

Egy pneumatikus rendszerben a nyomás a működtető elemek szempontjából csak az energia szintet vagyis a működtető erőt határozza meg. Ez azt jelenti, hogy adott munkahenger átmérő esetén kisebb nyomás kisebb erőkifejtést, nagyobb nyomás nagyobb erőt jelent. Működését leegyszerűsítve a nyomásszabályzó egy állítható előfeszítésű rugóterhelésű szelep. A rugó erővel arányos a beállított nyomás.

FONTOS: nyomás => erő

Az áramló sűrített levegő mennyiségének (tömegáram, térfogatáram) a munkahengerek sebességére van hatása. A fojtás egy fix vagy állítható szűkület a rendszerben. Lehet vezetékbe építhető vagy menetes szerelvény. Lehet egy irányú (fojtó-visszacsapó) vagy lehet két irányban fojtó. Beépítés szempontjából a fojtó kerülhet a munkahengerre vagy a vezérlő szelephez, ebben az esetben azonban különös tekintettel kell legyünk a fojtó-visszacsapó fojtási irányára. Munkahengereknél mindig a kipufogó irányt fojtjuk!

FONTOS: fojtás => sebesség

Nyomásszabályozás - alapvető hatása a működtető erőre van, azonban célszerű a sűrített levegőt a még megfelelő működést biztosító legkisebb nyomáson felhasználnunk. Ezzel csökkenthetjük a sűrített levegő fogyasztást, hisz alacsonyabb nyomás kisebb normál liter/perc [Nl/min] fogyasztást jelent. (lásd MW energia takarékossági program 2. pillére). Optimális az a nyomás, melynél a munkahenger még akadozás és sebesség csökkenés nélkül mozogva leküzdi a terhelést.

Figyelem! Fontos tudni, hogy a munkahenger két mozgásirányához nem feltétlen szükséges egyforma nyomás. A terheletlen vagy kisebb terhelésű iránynak alacsonyabb beállított nyomás is elegendő. Erre szolgáló Metal Work elem az ECONOMIZER. (energia megtakarító Vigyor) ECONOMIZER katt ide

Fojtás - alapvető hatása a sűrített levegő áramlási sebességére van. Azonban egy nagymértékben zárt fojtón átáramló levegő alacsony sebessége statikus esetben lassú nyomásnövekedést, dinamikus esetben (mozgás közben) nagy nyomásesést - akadozó mozgást - okoz.

Mind két paraméter (nyomás és mennyiség) lekezelése indításkor - ˝Lágyindítás˝ A lágyindítás funkció a baleset- és a berendezések törésvédelmét szolgálja. Gépindításkor vagy bizonyos funkciók működésénél a feltöltés a nyomás meghatározott mértékig való növekedéséig kis térfogatárammal történik - megakadályozva a hirtelen, ütésszerű henger mozgásokat. Levegő előkészítőinkben az APR-, közvetlen a munkavégzők előtt a VAP lágyindítóink adnak erre megoldást. APR katt ide VAP katt ide

ÖSSZEFOGLALÓ vagy TANULSÁG:

A fojtás és a nyomásszabályozás hatással van a megfelelő működésre és a felhasznált sűrített levegő mennyiségére, így az energia felhasználásra. Kezelje nagy odafigyeléssel! Védje a környezetet, takarítson meg energiát!

Találatok: 5014

 

 

KARRIER - ÁLLÁSAJÁNLAT!

Gépészmérnököt, villamosmérnököt, gépszerelőt, lakatost, géplakatost, gépiforgácsolót keresünk felvételre!

További részletekért kattintson ide!

webshop banner